Milica Kerac: Novi zavet

Svima nama potreban je nekakav kanon na osnovu koga se identifikujemo i kreiramo sopstvenu ličnost. Život bez kanona je gotovo nemoguć. Ako ne postoji vrednosna piramida ne možemo da svodimo postupke i razmišljanja na ono ‘dobro’ i ono ‘loše’. Ukoliko nam je percepcija za sagledanje dobra i zla pomućena, onda rizikujemo da svojim postupcima ugrozimo sopstveni ugled, dođemo u sukob sa drugim ljudima, vlastima itd. Kanon takođe pomaže kod pitanja čovekove egzistencije (individue i čovečanstva uopšte) i samim tim doprinosi duševnom miru čoveka, koji izabranim kanonom opravdava smisao svog života, pa i smrti.

Biblija je kanon i vrednosna piramida svih hrišćana. Kroz svedočenje o postojanju Boga (Oca), Isusa (Sina) i Svetog Duha, Carstva nebeskog i spasenja, našim životima daje smisao. U vreme nemira pruža mir, u vreme straha daje hrabrost, olakšanje u vreme patnje i odmor u vreme umora. Ne bi li trebalo biti jednostavno, gotovo prelako živeti uz Bibliju i njena načela?

Osnovna molitva, koja je data na samom početku Novog zaveta je Oče naš. „…da dođe Carstvo Tvoje, da bude volja Tvoja, na zemlji kao i na nebu“. Dakle, Isus nam govori da se molimo za raj na zemlji, a onda, svega par stranica posle, kaže: „Nisam došao da donesem mir na zemlju, došao sam da donesem mač“. I to je samo početak zbunjenosti i nejasnoće.
U Novom zavetu govori se o suzdržavanju, obuzdavanju strasti a onda Isus kaže učenicima: „Jedite, pijte, veselite se“.
Uostalom, kome ja tačno i na koji način nanosim zlo ako pojedem to poslednje parče pice, iako nisam više gladna? I kome bi pomoglo moje suzdržavanje?

Ljubav prema Bogu i služenje Njemu, osnovna je ideja hrišćanstva. Bog nas poštuje i daje nam slobodu u izboru (ne)verovanja. Zašto onda kažnjava one koji ne veruju? Zašto im preti paklom i večnim ognjem? Dakle, dajem ti izbor, ali moraš učiniti onako kako želim ili ćeš biti kažnjen. Jel neko rekao sloboda izbora? Svako od nas može živeti pravednim i moralnim životom bez obzira da li veruje ili ne veruje u Boga. Pa ipak kaže: „Ko nije sa mnom, protiv mene je“.
Bog želi da mu budemo poslušni, poslušnost se rađa u srcu i proizilazi iz čiste, najčistije ljubavi. Ako ispunjavamo ono što se od nas traži zbog straha od kazne a ne iz pomenute ljubavi, onda je to pokornost.

Isus: „ko nađe život svoj, izgubiće ga“. Implicira na to da hrišćani ne mogu pronaći život na zemlji. Čemu nam služi život na zemlji u tom slučaju? Da steknemo naklonost Božiju? Što dalje implicira da na zemlji moramo biti srećni isključivo zbog vanzemaljskih okolnosti. Takva misao demorališe. Želim da uživam u muzici, filmovima, izlascima, druženju, učenju i svemu što život donosi bez osećaja krivice.

Isus govori bogatašu da ostavi sva svoja blaga i pođe za njim ako želi da spasenje i večni život.
Isus govori da ne brinemo, će se dati onome koji nema.
Isus govori: „Ko ima daće mu se i obilovaće, a ko nema, oduzeće mu se i ono što ima.“
Da li je onda prihvatljivo imati ili nemati?
Temu Jovanovog Otkrivenja, nejasnoće i nemogućnusti shvatanja tog dela Novog zaveta običnim ljudima, bez doktorske disertacije u oblasti teologije, neću ni da otvaram.

Kontradiktornost, nejasnoća i konfuzija podsmevaju se mojoj ranijoj tvrdnji da bi život uz Novi zavet trebalo da bude lak.

Na kraju krajeva,
često se ne slažemo ni sa sopstvenim roditeljima, ponekad ih ne razumemo i mislim da znamo bolje, ali ih ipak volimo bezuslovno i neograničeno.

Published by