3. kritika

Dragi blogeramaši, neizmerno smo vam zahvalni na još jednom predivnom času. Deluje kao da smo svaki put svi sve opušteniji i da nam je svima sve prijatnije. Nadamo se da će tako biti i sledeći put kada nameravamo, postiđeni zbog naših pomalo zanesenih monoloških „ispada“, da vam prepustimo što više prostora sa međusobnu diskusiju.

Prethodnog časa bilo je reči o stilu. Videli smo koliko ovaj estetski momenat može da bude moćan i zavodljiv, katkad i opasan, koliko promena perspektive (ugla) pripovedanja, izbor jezika i pripovedača utiču na sadržaj, stil i zvučanje teksta. Videli smo da je veoma korisno jednu misao/ideju realizovati u više stilski različitih varijanti kako bi se naš stil brusio do savršenstva. Govorili smo i o tzv. „oneobičavanju“ izraza koje je, kao fenomen koji se tiče i stila i originalnosti, neophodan za dobro pisanje. Videli smo, pak, da postoje i oni koji uprkos tome što sopstveni stil nisu uglančali do krajnjih tančina važe za najbolje pisce u istoriji književnosti. Iako smo do sada gotovo šest sati posvetili razgovorima o stilu i originalnosti, ovo su teme koje će uvek biti deo naših razgovora i kojima ćemo se uvek vraćati dodajući im nove. Vaš talenat je najveći krivac zbog kojeg nam i časovi traju toliko dugo. O vašim pričama, esejima i poeziji zaista i ima šta da se priča.

Do sada ste nam pokazali da vaš stil pisanja ume da bude sočan, zavodljiv, mističan, duhovit, nežan, jeziv, tajanstven, nadrealan, fantastičan, precizan, prepun obrta i neobičnih stilskih i idejnih rešenja. Sada smo odlučili da vas malo izbacimo iz zone komfora i kroz novu misaonu vežbu vidimo kako ćete se snaći u pisanju ozbiljnih kritika.

KRITIKA

Već smo napomenuli da je za dobrog pisca poželjno, možda i neophodno, da bude dobar kritičar. Svaki vrhunski pisac zapravo je to i bio, jer je za dobro pisanje neophodan mnogo oštriji i kvalitetniji pogled od prosečnog. Kako bismo vam dodatno zakomplikovali život i otežali pisanje vaš zadatak je da napišete kritiku nečega što vam je omiljeno. Idealno bi bi bilo da to bude neko umetničko delo (knjiga, slika, film, predstava i sl.), ali to može da bude i neka muzička grupa, možda i čitav opus nekog umetnika. Poenta je da kritika vašeg omiljenog dela u ovoj vežbi bude negativno orijentisana, ali vam niko ne brani da vašeg miljenika među kvalitetnim delima malo i branite od sopstvenih napada.

Kritika će ujedno biti i tema našeg sledećeg predavanja. Razgovaraćemo o tome šta je neophodno za pisanje dobre kritike, koliko je i zbog čega važno poznavanje tematike, tradicije, pravca i konteksta u okviru kojih delo nastaje. Šta je ono što u nekom delu ima umetničku vrednost, a šta je ono što zovemo klišeom, samo su neke od mogućih tema za narednu diskusiju. Razmislite da li postoje i ona dela koja vrlo vešto prikrivaju svoju stvarnu nameru sumnjive etičke prirode i dobićete odgovor koliko je uloga dobrog i poštenog kritičara neophodna u svim sferama današnjeg društva. O svemu tome, potkrepljeno primerima, mnogo više tokom sledećeg druženja.

***

Rok za slanje radova je sreda, 30. novembar, a sledeći čas biće održan u nedelju, 4. decembra. Ukoliko imate bilo kakvih pitanja u vezi sa zadatkom, slobodno nam pišite u inboks naše FB grupe ili putem mejla.

Srdačan pozdrav i srećno pisanje!